• Standaard header

Zijn eiwtshakes zinvol?

Geplaatst op 24-09-2019

Eiwitshakes, ook wel proteïneshakes genoemd, zijn bijna heilig in de wereld van intensieve krachttraining. Nu blijkt dat er haast geen verschil is te zien in de snelheid van het spierherstel na het drinken van een eiwitshake of een drankje met alleen koolhydraten.

Dat blijkt uit een studie van Britse sportonderzoekers van de universiteit van Lincoln, die de effecten vergeleken van twee typen eiwitdranken en een drank met alleen koolhydraten.

Voor het experiment verdeelden de onderzoekers dertig mannelijke deelnemers (die voorafgaand aan het onderzoek al minimaal een jaar aan krachttraining deden) onder in drie willekeurige groepen die ieder een type drankje kregen. De eerste groep kreeg een drank met wei-eiwitpoeder, de tweede groep kreeg een op melk gebaseerde eiwitdrank en de derde groep kreeg een drank met enkel koolhydraten.

Voordat de dertig mannen begonnen met intensief trainen, werd eerst de mate van spierpijn vastgesteld. Dit werd gedaan aan de hand van enkele tests: een flinke sprong, het werpen van een bal vanuit een zitpositie en rek- en strekoefeningen. Daarna volgden zware oefeningen met gewichten en halters. Na 24 en 48 uur werd dit proces herhaald.

Bij de sporters werd naderhand weer hun spierpijn gemeten. Bij iedere groep was deze logischerwijs een stuk hoger. Alle drie de groepen voelden een vermindering van spierpijn bij de sprongtest. De groepen met een eiwitdrank voelden ook verlichting bij de oefening met de bal. Alleen de koolhydraatgroep ervoer een vermindering van spierpijn bij de rek- en strekoefeningen. Een aanzienlijke vermindering van spierpijn of een versneld herstel door eiwitdranken, in vergelijking met koolhydraatdranken, konden de onderzoekers niet vaststellen.

Zelf vinden we dat het ligt aan het aantal keer dat je sport en hoe de voeding er uit ziet. Per geval is het dus verschillend of het van toegevoegde waarde is.

Deel dit bericht:

Blog

  • Zijn eiwtshakes zinvol?

    Uit een studie blijkt dat er weinig verschil zit.

    Lees meer
  • Joffrey zijn 90 dagen!

    Bij Discipline Sport 90 days challange, is het niet alleen sporten.

    Lees meer
Archief
  • Afslank Marathon

    Afslank Marathon

    Met onze Afslank Marathon programma gaan we 90-dagen met je aan de slag

    Lees meer
  • Small Group Training

    Small Group Training

    Tijdens de Small Group trainingen wordt er hard gewerkt om een maximaal resultaat te behalen

    Lees meer
  • Outdoor Training

    Outdoor Training

    Full body workout gericht op kracht, conditie, balans en snelheid!

    Lees meer
  • 90 Day Challenge

    90 Day Challenge

    Maak gebruik van ons Elite outdoor programma

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Specifieke oefeningen, intensieve begeleiding en een persoonlijk plan

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.