• Standaard header

Nuchter sporten?

Geplaatst op 21-10-2019

Nuchter bewegen...

Door ’s ochtends nuchter te bewegen maakt je lichaam eerst de beperkte suikervoorraad (glycogeen) op en gaat vervolgens over op vetverbranding. Tegenwoordig is er bij de meeste mensen sprake van alleen maar suikerverbranding: Ons lichaam is gewend geraakt aan een bijna continue aanvoer van eten en raakt dus in paniek als er niets binnenkomt. Je krijgt een licht gevoel in je hoofd en kan je slecht concentreren etc. Als je dan wat eet voel je je weer ok. Dus stop je maar weer iets in je mond. Hierdoor is men tegenwoordig zo afhankelijk geworden van snelle energie uit koolhydraten, terwijl men ruim voldoende energie heeft opgeslagen in de vorm van vet. Door nuchter te gaan bewegen moet je je energie dus weer gaan halen uit je vetreserves.

 

*Bijkomend voordeel is ook dat je energie krijgt van nuchter bewegen. Vetreserves leveren namelijk veel meer energie dan (snelle) koolhydraten. Na een paar weken ga je je dus ook daadwerkelijk fitter voelen.

 

*Insulineresistentie (suikerziekte) wordt voorkomen of daalt. Insuline-resistentie wordt onder andere veroorzaakt door de ophoping van vet in onze spieren.  Dat vet (intramyocellulaire lipiden (IMCL)) zorgt er voor dat onze spieren insuline-ongevoelig worden. Door nuchter te bewegen verbrand je vetweefsel uit de spieren en dit leidt tot lagere insulinewaarden gedurende de dag en een betere insulinegevoeligheid.

 

*Ook gaat je lever sneller glucose (gluconeogenese) aanmaken. Hierdoor worden de bekende energiedipjes van de bloedglucosewaarde minder. En als je minder van deze dipjes hebt, wordt je zin om te gaan snacken minder en daarmee de kans op overgewicht.

 

Al met al dus een duidelijk pleidooi om ’s ochtends (iets) eerder uit je bed te springen en je luie lijf in beweging te brengen.

 

Nog een tip: Ga dan na deze Early Morning Exercise niet meteen aan de snelle koolhydraten.. maar aan een verantwoord ontbijt.

Deel dit bericht:

Blog

  • Nuchter sporten?

    Is nuchter sporten zinvol?

    Lees meer
  • Zijn eiwtshakes zinvol?

    Uit een studie blijkt dat er weinig verschil zit.

    Lees meer
Archief
  • Afslank Marathon

    Afslank Marathon

    Met onze Afslank Marathon programma gaan we 90-dagen met je aan de slag

    Lees meer
  • Small Group Training

    Small Group Training

    Tijdens de Small Group trainingen wordt er hard gewerkt om een maximaal resultaat te behalen

    Lees meer
  • Outdoor Training

    Outdoor Training

    Full body workout gericht op kracht, conditie, balans en snelheid!

    Lees meer
  • 90 Day Challenge

    90 Day Challenge

    Maak gebruik van ons Elite outdoor programma

    Lees meer
  • Personal Training

    Personal Training

    Specifieke oefeningen, intensieve begeleiding en een persoonlijk plan

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.